Sprzedaż bezpośrednia 5 najlepszych taktyk

Sprzedaż bezpośrednia

Nowa firma nie odniesie sukcesu, jeśli nie będzie w stanie generować stałych przychodów. W przypadku sprzedaży bezpośredniej kluczowe znaczenie ma znalezienie sposobu na przyciągnięcie i utrzymanie klientów w swojej sieci kontaktów.

Sprzedaż bezpośrednia oznacza sprzedaż produktów bezpośrednio konsumentowi w środowisku innym niż sprzedaż detaliczna. W rzeczywistości wiele firm działających zarówno w modelach B2B czy B2C, prowadzących mikro działalność, stosuje sprzedaż bezpośrednią jako główna metoda pozyskiwania klientów.

Zostań konsultantką Sprzedaż bezpośrednia
Zostań konsultantką

Zespół sprzedaży bezpośredniej usuwa pośredników zajmujących się dystrybucją produktów, takich jak regionalne centra dystrybucji i hurtowników. Zamiast tego produkty transferowane są bezpośrednio od producenta do osoby zajmującej się sprzedażą bezpośrednią. W Avon taki model sprawdza się od początku istnienia firmy.

Kto zajmuje się sprzedażą bezpośrednią?

Produkty kosmetyczne, produkty do pielęgnacji skóry, olejki eteryczne i inne produkty do pielęgnacji to najpopularniejsze kategorie sprzedaży bezpośredniej. Przemysł kosmetyczny znany jest z wykorzystywania struktur sprzedaży bezpośredniej.

Konsultanci Avon zarabiają, sprzedając bezpośrednio osobom w swoim otoczeniu i otrzymują prowizję od zakupów swoich oraz zakupów sieci konsultantów podlegających liderowi. Avon to jeden z liderów zajmujących się sprzedażą bezpośrednią w kategorii kosmetyków i produktów do pielęgnacji ciała.

Łatwo jest pomylić sprzedaż bezpośrednią z marketingiem bezpośrednim, ale te dwa warunki bardzo się od siebie różnią. Sprzedaż bezpośrednia ma miejsce wtedy, gdy indywidualni sprzedawcy kontaktują się bezpośrednio z konsumentami, podczas gdy marketing bezpośredni ma miejsce, gdy firma sprzedaje produkty bezpośrednio konsumentom.

Strategie sprzedaży bezpośredniej

Przyjazna i profesjonalna postawa to doskonały początek udanej kariery w sprzedaży.

Podstawą sprzedaży bezpośredniej jest siła opowiadania historii, połączona z wartościami, budująca trwałe relacje. Jeśli potrafisz wykazać, że pasjonujesz się swoimi produktami lub usługami, będzie to wpływać na, pozytywny odbiór twojej historii.

Poniżej znajdziesz pięć rekomendowanych przeze mnie taktyk sprzedaży bezpośredniej. Celem jest długoterminowy sukces.

Start-upy i małe firmy rzadko mają środki na sfinansowanie dużych inicjatyw marketingowych. Bez przekonania do marki przekonywanie klientów do płacenia za produkty, o których nawet nie słyszeli, może być trudne. Bezpłatne próbki to skuteczna strategia sprzedaży bezpośredniej, ponieważ pozwalają klientom wypróbować Twój produkt lub usługę przed zakupem.

Używaj bezpłatnych próbek

Przekonywanie klientów do płacenia za produkty, o których nawet nie słyszeli, może być bardzo trudne. Bezpłatne próbki to skuteczna strategia sprzedaży bezpośredniej, ponieważ pozwalają klientom wypróbować Twój produkt lub usługę przed zakupem.

Co możesz zrobić?

  • Przedstaw swój produkt nowym odbiorcom.
  • Buduj lojalność istniejących klientów i rozwijaj istniejące relacje.
  • Poszerzaj wiedzę klientów o oferowanych produktach.
  • Zdobywaj stałych klientów, aby generować większą sprzedaż nowych produktów.
  • Rozwija zaufanie i połączenie między Twoją firmą a konsumentami.

Ponadto oferowanie bezpłatnych próbek umożliwia zbieranie opinii i identyfikowanie możliwych problemów co docelowo może wpłynąć na rozwoju produktu.

Sprzedaż bezpośrednia i wparcie digital marketingu

Chociaż sprzedaż bezpośrednia to zupełnie inny świat to warto wesprzeć się możliwościami digital marketing. Do dyspozycji mamy, e-mailmarketing, pozycjonowanie stron czyli SEO, Google Ads.

Jeśli kontaktujesz się z klientami i potencjalnymi klientami za pośrednictwem poczty e-mail czy social media, unikaj automatycznych konwersacji. Tylko inteligentne narzędzia takie jak “chatbooty” mają na tyle rozbudowaną sztuczną inteligencję by symulować rozmowę z człowiekiem. Niestety są to nadal bardzo drogie narzędzia i nie są w zasięgu przeciętnej działalności gospodarczej w Polsce.

Twoim celem jest rozpoczęcie procesu budowania zaufania, dlatego warto skupić się na relacji nie na sprzedaży. Zbyt nachalne proponowanie produktów może odnieść odwrotny efekt.

Social Media i sprzedaż bezpośrednia

Media społecznościowe początkowo były świetnym sposobem na to by pudować relacje i stały się skutecznym narzędziem marketingowym i sprzedażowym dla firm, które chcą stosować techniki sprzedaży bezpośredniej.

Gdy dołączacie do zespoły Avon pierwszy wasz krok to sieć bliskich wam osób, przyjaciele i rodzina to bardzo często pierwsza grupa odbiorców i recenzentów. Może to być świetny sposób na rozpoczęcie działalności, niestety może to być za mało jesli chciałabyś zbudować szeroką sieć odbiorców.

Dzięki mediom społecznościowym możesz pozyskać szerszy dostep do rynku. Media społecznościowe mogą pomóc w tworzeniu stron, “fan page”, tworząc kolejne punkty styku z potencjalnymi klientami. Publikowanie wysokiej jakości zdjęć i video, zbieranie opinii od klientów i wiele innych form inteakcji z klientami wzmacnia więź pomiędzy Toba i Twoimi klientami.

Społeczność pomaga budować zaufanie i autorytet. Twoim celem jest zachęcenie konsumentów do współpracy z Toba i docelowo firmą której jesteś przedsawiceilem.

Ponadto media społecznościowe pozwalają firmom utrzymywać bliski kontakt z członkami zespołów sprzedażowych. Jako firma zajmująca się sprzedażą bezpośrednią możesz korzystać z mediów społecznościowych, aby wysyłać swoim pracownikom, krótkie przypomnienie o zbliżającej się promocji produktu, co może pomóc zwiększyć sprzedaż. Co więcej, media społecznościowe można wykorzystać do bezpośredniej komunikacji z konsumentami na temat nowych ofert i produktów.

Ważne jest, aby wybrać odpowiednią platformę. Na przykład Pinterest jest świetną platformą dla produktów, które dzięki sowim wizualizacjom mogą zachęcić do kupna. Instagram, z miliardem aktywnych użytkowników miesięcznie, jest również ciekawa opcją do prezentowania swoich produktów i budowania kontaktu z konsumentami.

Zarówno firmy usługowe, jak i oparte na produktach mogą korzystać z Twittera, aby publikować najświeższe aktualizacje, ogłoszenia czy reklamy Twitter to szybka forma kontaktu, gdzie możesz w prosty sposób zakomunikować istotne zmiany. Facebook pomoże ci zbudować centrum Twojej społeczności. Na FB ludzie spędzaja najwięcej czasu i będzie Ci najłatwiej tam zbudować trwałą relację.

Obniż koszty dzięki wzajemnej promocji

W przypadku własnego biznesu koszty marketingu mogą być przytłaczające. Wiem co mówię i wiem jak wiele inwestycji marketing wymaga. Zamiast wydawać dużo pieniędzy na reklamę, możesz tworzyć strategiczne partnerstwa, które pomogą ci zmniejszyć budżet marketingowy. Modele barterowe często zastępują modele płatne. Dzięki właściwemu marketingowi między promocyjnemu możesz przyciągnąć więcej klientów przy mniejszym wysiłku finansowym.

Przykładami strategii tego typu promocji to ferty pakietowe, wspólne występy w mediach, wydarzeniach, konferencjach, podcastach, wywiady, artykuły eksperckie na blogach i partnerstwa z wpływowymi osobami w Twoim otoczeniu.

Wzajemna promocja może się opłacać wykładniczo, ponieważ dzięki strategicznym partnerstwom możesz z powodzeniem rozwijać się razem Twoimi partnerami. Tradycyjne metody marketingu, takie jak tworzenie sieci kontaktów, reklama, a nawet public relations są automatycznie rozwiązywane za pomocą marketingu współptracy.

Wzajemna promocja to także świetny sposób na obniżenie kosztów marketingu, ponieważ można rozdzielić koszty między partnerów. Staraj się również budować relacje z innymi sprzedawcami w Twojej jak i innych sieciach.

Oferuj dodatki

Jednym z najbardziej skutecznych sposobów budowania lojalnej bazy klientów jest oferowanie darmowych produktów i rabatów. Rabaty te to, kup jeden produkt, aby otrzymać jedn produkt bezpłatnie lub za pół ceny, lub usługi o wartości dodanej, takie jak zapewnienie bezpłatnego pakowania prezentów czy dostawy gratis.

Weź również pod uwagę sponsoring, taki jak sponsorowanie lokalnej sportowej drużyny młodzieżowej lub datki charytatywne, takie jak wolontariat na imprezach związanych z Twoją firmą. Te działania mogą podnieść poziom zaufania do Ciebie i firmy, która reprezentujesz.

Nie tylko sprzedaż bezpośrednia miksuj różne metody.

Sprzedaż bezpośrednia miała w przeszłości złą reputację kojażyła się z agresywnymi przedstawicielami handlowymi nękającymi klientów. W ostatnich latach sprzedaż bezpośrednia przeżywa swój renesans i dzięki temu, że koncentruje się na dostarczaniu cennych treści, produktów i usług dla konsumentów jest coraz bardziej skuteczna. Staraj się dbać o swój wizerunek. Buduj relacje oparte na dobrych doświadczeniach klientów.

Upewnij się, że skupiasz się na rozwijaniu dobrego doświadczenia użytkownika, budowaniu społeczności, zapewnianiu wyjątkowej obsługi klienta, pielęgnowaniu silnych relacji partnerskich. Klienci identyfikują się z historią, którą im opowiesz.

Niezależnie od stosowanej strategii sprzedaży bezpośredniej ważne jest, aby każdy klient czuł się jak członek rodziny, przyjaciel. Tak jak mówiłem to jest klucz do sukcesu.

Źrudła: https://quickbooks.intuit.com/, https://www.userlike.com/